tirsdag 10. februar 2009

Det er bedre med vinter i Norge enn ti skjærer på taket..

Det fins helårsfugler, trekkfugler, trekkoppfugler og sangfugler. Her i Rwanda fins det også dansefugler. Når disse fuglene danser, liker de å ha oversikt over hvem som ser på dem, og da er et hustak et passende sted å opptre. Det fins ingen tidsbegrensning på deres danseengasjement, og like så vel til frokosten som i søvnen, dunker det bortover blikktaket over oss. Dansefuglenes era har stormtatt Kigali.

Til å begynne med skjønte jeg ikke hva det var som lagde slik en lyd over hodet på meg. Jeg var allerede kjent med "katt på taket" og "rotte I taket", men denn lyden var ingen av disse. Lenge trodde jeg det var en mann som prøvde å stjele klesvasken min om nettene, eller vakten vår som prøvde å komme seg hjem, men i dag var jeg vitne til lydens opprinnelse.

Jeg satt som vanlig på sengen og så utover landskapet (=kofferten min med alle mine eiendeler strødd litt rundt omkring), da den mystiske lyden hørtes gjennom vinduet. "Endelig!" tenkte jeg, "nå får jeg vite hva det er! Kanskje det er en skikkelig stor rotte som hopper paradis."

Til min store skuffelse var det en av de mindre fargerike gavene fra det kalde nord som deiset bortover taket på nabohuset. Gleden over å høre "norske" fuglelyder i Rwanda har tatt meg tidligere, men denne gedigne skjæren evokerte ikke de samme følelsene. Nå vet jeg i alle fall hva det er som danser disco på taket om natten!

Linn Silje<3

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Linn Silje :-)
Mått legg igjen en liten kommentar te dæ no. E innom bloggen din med jevne mellomrom, og du skriv så bra! :)Arti å lesa om koss du har det, og om ka du gjør om dagan. Litt annerledes en koss det e på Steinkjer i hvertfall, det ska vær sikkert.
Håpe du har det kjempefint og at alt står bra te.

Godklem<3

Arnhild sa...

No skin sola å det e strålende vintervær. snart hi vi vinterferie og da har Idunn klare planer for dagene. dEt blir ikke dans på taket, men kanskje andre spennende innspill. Ha det trivelig med takets zoologiske hage