onsdag 14. januar 2009

Ukeslutt

Nå har det gått en uke siden hverdagen startet på nytt her i Kigali, og disse sju dagene har vært innholdsrike.
Mandag: Studiedag. Vi hadde ikke noe vann, og da mener jeg ingenting, men fikk etter litt om og men ordnet slik at vanndunken ble fylt opp. Resten av dagen ble brukt til å stikke hodet inn i utallige mobilsjapper i Kigali, der utfallet av dette ble at Hanne kjøpte en kinesisk produsert, multimerkekopiert mobil i papirpose. Så dro vi hjem og spiste brød med salami etter å ha hamstret yoghurt.
Tirsdag: Første ordentlige dag på jobb. Siden vi var innom og sa hei til alle på mandag ble dette en helt vanlig tirsdag, der både jeg og Hanne prøvde iherdig å finne gode emner og undervisningsmetoder i den tre timer lange engelskøkten. (Jeg tør ikke påstå det var en suksess). Neste stopp var jijuka, der vi igjen tok på oss utfordringen å lære fire på rad til et par gutter. Til vår store overraskelse fattet de konseptet med en gang, og la ned brikker til egen vinning og andres tap i stedet for å bare fylle hele stativet med røde og gule brikker som det passet dem.
Onsdag: A.M.U.s arkivsystem er så som så, i alle fall det de har for alle barna de støtter. Jeg og Hanne brukte dermed hele denne arbeidsdagen på å lete etter riktig bok til riktig karakterkort. Vi endte opp med tre hauger, to større enn den ene, derav; bok med karakterkort, bok uten karakterkort, karakterkort uten bok.
Torsdag: Jijukadag! Vi fikk besøk av en gruppe kongolesiske flyktninger (ungdommer) som ville lese om HIV/AIDS, barn som lekte med klinkekuler, fire på rad, memory, damm og frisbee + en nyoppstartet, shooting star, musikkgruppe som ga oss en smakebit av deres materiale.
Fredag: Datatid. Regnskapsføreren hadde ikke bruk for mine kløktige fingre på Excel i dag, dermed ble Hanne nødt til, på den eneste dagen der vi i utgangspunktet får lov til å være hver for oss, å dele sin oppgave med meg. Dataen vi trengte var dessverre opptatt, så Hanne fant ut alt som er bra med kostholdet vårt mens jeg lærte bort kortspillet Olsen til Claire. Da Claire til slutt påstod det var på tide å begynne å jobbe for hennes del, ble jeg sittende og høre på Hanne som la ut om at vi helt sikkert får i oss alt for lite vitamin K. Da dataen endelig ble ledig tok det oss ikke veldig lang tid å få jobben unnagjort, og så gikk vi hjem til lunsj.

Linn Silje<3 12.01.09

Ingen kommentarer: