onsdag 18. mars 2009

Søppeltyv 2

Det er en kjent sak at kriminelle ofte får en trang til å dra tilbake til åstedet, så også med vår søppeltyv. (Har du ikke lest innlegget med samme navn, kan du godt gjøre det)

Torsdags kveld etter kinyarwanda, banket det iherdig på porten. Hanne sto ute og vasket håret, og det var jeg som måtte reise meg fra sengen for å låse opp. Utenfor sto det et ansikt jeg hadde sett før, men ikke greide å plassere før Hanne ropte "det er søppelmannen!"

Som forrige uke ville han komme og hente søppelet vårt, men siden vi fortsatt ikke har fått tilbake søppelbøtten, stilte vi oss litt mer skeptiske til hans arbeide. I dag hadde han ikke med seg noen sekk i det hele tatt, så han hadde vel egentlig ingen tanke om å gå herfra uten den andre søppelbøtten vår òg. Han måtte inn på do og hente den, og da han kom ut og åpnet lokket, forklarte Hanne ham at han ikke fikk lov til å ta med seg denne. Og hvor er den blå? Joda, han skulle komme tilbake med den. Den var nå et eller annet sted. Hanne fortsatte å forklare, at han kunne få lov til å ta med seg søppelet, men ikke bøtten. Dette var vel ikke akkurat det han hadde i tankene, og krevde straks 1000 francs (ca 10 kr). Dét har vi ikke penger til, når han for det første ikke stiller forberedt på jobb, og dessuten ikke egentlig er den AMU betaler for å hente søppelet..

Det var ikke så lett å forstå hverandre denne gangen heller, og i stedet for å gi opp og gå hjem, gikk han tilbake inn på doet og hentet noen pappesker han begynte å putte nedi søppelbøtten. Kanskje tenkte han vi ble mer medgjørlige hvis han tok med seg enda mer søppel, i tillegg til søppelbøtten. Det ble en lang, men ensformig samtale mellom ham og Hanne, mens jeg, som vanlig, sto og lo. Gestikulasjonene fikk ham heller ikke til å ta til vettet, ikke før Hanne vinket, sa et ettertrykkelig hadet, og gikk til siden så han kunne gå, forsto han at hans tjenester ikke var ønsket. Da han gikk mot porten så jeg at han løftet oppgitt på øyenbrynene. Jeg sa takk, og låste porten etter ham.

Nå er det vel mer som helt klart at vi aldri får den andre søppelbøtten tilbake, og hvis denne mannen skulle finne på å prøve seg neste uke òg, ja da liker han jammen meg jobben sin!

Linn Silje<3

Ingen kommentarer: