onsdag 4. mars 2009

Regn i Butare

Det er tidlig morgen sør i Rwanda, nærmere bestemt Butare. Jeg har ligget halvvåken en stund og hørt på regnet som trommer over og rundt meg, og på tordenet som knaker i hele byen. Her er det gjennomsnittlig kaldere enn i Kigali, og nå blir jeg nødt til å trekke pleddet helt opp og inntil ørene. Armene legges i kors under meg. Jeg er glad jeg ikke skal stå opp ennå.

Så ringer telefonen, alarmen piper, det er på tide å våkne. Etter et kvarter ringer Hannes alarm, vi rører litt på oss, skulle ønske det ikke var morgen alt. Frokosten blir inntatt på sengen, de eneste "sittemøblene" vi har her i tillegg til do. Mens jeg kler på meg begynner det å regne igjen, da er det flaks at vi faktisk bor der vi skal være, og så vidt trenger å bevege oss ute for å komme oss inn til morgenbønnen. Etter at Hanne har brukt to minutter på å låse OPP døren, løper hun ut i regnet, det ser mørkt ut. Døren er låst, det fins ingen der. Jeg låser opp døren på nytt, uten problem, og vi setter oss på nytt på sengene.

Når det regner og er kaldt og gjørmete overalt,
er det like greit å holde seg hjemme
som å møte opp til tid og sted som avtalt.

(Like etter jeg var ferdig med aa skrive dette, begynte jentene aa komme, og det ble sang paa oss likevel)

Linn Silje<3

Ingen kommentarer: